2013. június 28., péntek

Tim Burton: Rímbörtön

Magvető, 2012.

120 oldal

Elolvastam: 2013. június 27.

Fülszöveg:

Tim Burton rendezőt szellemes, ugyanakkor hátborzongató vizuális zsenialitása tette világhírűvé. Lélegzetelállítóan bravúros, egyedi látványvilágú animációs filmjeinek és keserédes, modern tündérmeséinek köszönhetően mára a legnagyobb filmművészek között tartják számon.

Az általa írt és rajzolt kötet hősei egytől egyig meg nem értett, tragikus sorsú kölykök, akik mindent megtesznek, hogy szeretetre és megértésre találjanak kegyetlen világunkban. Burton természetesen olyan morbid és abszurd, mégis bájos humorral ír róluk, hogy mikor olvasás közben kicsordul a könnyünk, nem tudjuk, hogy a sírástól vagy a nevetéstől.

A versecskéket Tim Burton-höz méltón négy jelzővel tudnám illetni: beteg, groteszk, morbid és vicces. Mind, egytől-egyig. A rajzok szintén. És mint ilyen, nekem nagyon tetszett. :) Tim Burton világát nagyon kedvelem, most már nem csak a filmekben. (Persze azok az igaziak, még minél több filmet kérek tőle és a szokásos szereplőitől, mint Johnny Depp és Helena Bonham Carter.)

A könyvet viszont csak elvetemült fanatikusoknak ajánlom, mert egyébként csalódást és szívfájdalmat okozhat. Rettentően vékony és ráadásul alig tartalmaz valamit, egyik oldalon egy kicsi rajz, a másik oldalon a történetek, de általában pár sorosak csak. Nem feltétlenül ér meg akkora összeget, mint amennyiért vesztegetik. Mivel cseréltem, nem érzem azt, hogy pénzt húztak  ki a zsebemből (pedig amúgy de, mert a cserekönyvet is megvettem valamikor), egyszerűen csak örülök, mert szép és mert ilyen amilyen. Nem tartom normális dolognak, de be kell vallanom, én vigyorogtam olvasás közben...  

A kedvenc: (angolul, a http://tim-burton-archive.tumblr.com oldalról):





































































És hogy a fordítót, Stern Gábort külön megemlíthessem, itt olvasható mit művelt magyarul - fantasztikus munka, tökéletesnek tartom.

A bámuló lány

Ismertem egy lányt, 
ki állandóan révedt.
Megbámult ő mindent,
mire tekintete tévedt.

Hol a földre meredt, 
hol az eget bámulta.
De nézett volna téged is,
anélkül, hogy ráunna.

S miután ő lett a farkasszemversenyen
az első helyezett,
a két fáradt szemgolyó végre megpihenhetett.


Értékelésem: 5/5 és még minimum 500 oldalon keresztül olvastam volna...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése