2013. június 7., péntek

Janne Teller: Semmi

Scolar 2011
182 oldal
Elolvastam: 2013. március 5.

Fülszöveg:
„Semminek sincs értelme, ezt régóta tudom. Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá.” Ezekkel a szavakkal hagyja el Pierre egy nap az osztálytermet. Osztálytársai erre elhatározzák, hogy nihilista társuknak bebizonyítják az ellenkezőjét. A terv szerint egy régi pajtában gyűjtenek össze mindent, aminek van értelme. De először csak egy fejetlen játékbaba, egy zsoltároskönyv, régi fényképek, elszáradt rózsaszirmok gyűlnek össze. Ezért a diákok azt találják ki, hogy mindenkinek valami számára különlegesen fontosat kell odaadnia. Olénak a bokszkesztyűjét, Hansnak a vadonatúj biciklijét, Hussainnek az imaszőnyegét. Minél nagyobb az áldozat, annál nagyobb az értelme. 
Ami ártalmatlan játéknak indul, hamarosan kontrollálhatatlanná válik: Rikke-Ursulának a copfjaitól, Gerdának a hörcsögétől kell megválnia. Kettejük még kegyetlenebb követelésekkel áll elő: Anna-Linek örökbefogadási bizonyítványa, a kis Emil koporsója, egy kutyatetem és egy Jézus-szobor is az „értelem hegyén”, a „Fontos Dolgok Halmán” végzi. Akkor vadulnak csak igazán el az események, amikor Sofie-nak az ártatlanságát, a tehetségesen gitározó Jan-Johannak meg az ujját kell feláldoznia. Ekkor lépnek közbe a szülők és a rendőrség. 
Csak Pierre marad flegma. Kineveti a kamaszokat, akik ilyen áldozatokra képesek, csak hogy megtalálják az élet értelmét. Ezért nagy árat kell fizetnie: a többi gyerek kegyetlenül bosszút áll.

Nem tetszett, nem akarom többet olvasni, de még a kezembe fogni se, messziről látni se. Valószínűleg én vagyok az egyetlen ilyen lény a Földön. :) De nemhogy nem tetszett, azt sem bírom felfogni, hogy másoknak mi és miért tetszik benne, miért istenítik?
Olyan „apróságokon” akadtam fent, mint az alábbiak: 

1) nem tudok komolyan venni egy olyan történetet, ahol a gyerekek egymásra mutogatva megmondják, kinek mi a legfontosabb és bedobják a halomba, csak azért, hogy egy másiknak megmutassák, mennyi mindennek van értéke, 

2) nincs ennyi rossz szülő, aki nem veszi észre, hogy a gyereknek eltűnik a hörcsöge, kiássák a kisöccse sírját, eltűnik a szandálja, amit nemrég kapott, levágja a haját. Ez nem normális.

Valószínűleg azért, mert ezeken felidegesítettem magam, és mérges lettem, épp azért nem tudom értékelni a könyv mondanivalóját.

Értékelésem 2,5/5.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése